Σάββατο, 20 Μαΐου 2017

Κωνσταντίνου και Ελένης

Σήμερα γιορτάζει ο Κωνσταντίνος και η Ελένη.

Κωνσταντίνος ή Κώστας είναι αυτός που δεν είναι Γιάννης ή Γιώργος. Είναι ας πούμε ο τρίτος πόλος και κάπου εδώ τελειώνουμε με τα mainstream ονόματα. Είναι το όνομα που μέχρι πρόσφατα αποτελούσε προαπαιτούμενο για την αναρρίχηση στα υψηλά αξιώματα της δημοκρατίας μας. Είναι γνωστό ότι οι περισσότεροι πρόεδροι της δημοκρατίας και πρωθυπουργοί της μεταπολίτευσης έφεραν αυτό το όνομα. Όνομα λομπίστικο, κατάφερε και παρέμεινε στις επιλογές των Ελλήνων ακόμα και όταν άρχισαν να ονομάζουν τα αγόρια τους Φρίξο, Φοίβο, Ιάκινθο. Αντικατέστησαν τον Κωστάκη με τον Κωνσταντίνο, δίνοντας του το απολεσθέν εκ της συντμήσεως λούστρο και συνέχισαν κανονικά την ονοματοδοσία προς μεγάλη ευχαρίστηση παππούδων και παππάδων.

Η Ελένη πάλι κρατάει μια καλή θέση στην δημοφιλία των γυναικείων ονομάτων. Μπορεί να μην είναι Μαρία αλλά σίγουρα έχει και αυτή την δυναμική της. Πρωταγωνίστρια στα προβλήματα της αριθμητικής στο δημοτικό μαζί με τον Γιαννάκη και τον Κωστάκη (Η μαμά έδωσε στην Ελενίτσα 10 πορτοκάλια, στον Γιαννάκη πέντε και στον Κωστάκη δύο. Τα μάζεψαν όλα σε ένα πανέρι. Από πόσα πορτοκάλια θα πάρει ο καθένας αν πάρουν όλοι τα ίδια;). Ισόβια παρτενέρ του Τοτού στα ανέκδοτα που τον έχουν πρωταγωνιστή και σίγουρα ένα από τα ονόματα για τα οποία καλό είναι να μην αναρωτηθούμε. «Ποια Ελένη;». Για κάποιους βέβαια θιασώτες των πρωινών και μεσημεριανών τηλεοπτικών θεαμάτων η απάντηση αβίαστα αναφέρεται στην αιώνια βασίλισσα αυτών των ζωνών.

Σε γιορτές σαν τη σημερινή τα παλιά χρόνια, ίσως όχι τόσο παλιά αφού ζούσα εγώ που είμαι νεότατος, γινόταν χαμός μεγάλος.

Έπρεπε να πας επίσκεψη σε αυτόν που γιόρταζε. Ετοίμαζαν οι άνθρωποι το σπίτι, άνοιγαν τα σαλόνια, που συνήθως εκείνα τα χρόνια τα είχαν κλειστά, και στηνόταν να περιμένουν τον κόσμο. Κόσμος και κοσμάκης. Συγγενείς, φίλοι, γείτονες και όλοι μαζί να βρίζουν την άδικη την μοίρα και τα κοινωνικά που τους έβαλε στην λούμπα. Φορούσε το ζευγάρι τα καλά του και πιανόταν αλα μπρατσέτα και η γυναίκα, συνήθως, ετοίμαζε σχέδιο μάχης. Πρώτα στον θείο Κώστα που είναι πιο μακριά, μετά στην θεία σου την Ελένη, όρεξη την είχαμε την ξινή, μετά στο αφεντικό σου, καλό είναι να τα έχουμε καλά μαζί του και στο τέλος θα πάμε στα παιδιά τον Κώστα και την Ελένη που θα έχουν μαζευτεί όλοι για κανένα κρασάκι.

Έπαιρναν και το κατιτίς. Λελουδικό ή πάστες ή αν ήταν μεγάλη η υποχρέωση καμιά τούρτα. Είχα θείο που τα έπαιρνε όλα από το ίδιο ζαχαροπλαστείο στη γειτονιά του και τα κουβαλούσε όλα μαζί και σε κάθε σπίτι που περνούσε άφηνε και από ένα. Σε όλους «μπαμπάδες», φτηνό και λουσάτο γλυκό και «έξω από την πόρτα». Σου ζητούσε να τα αποθηκεύσεις και τα έπαιρνε μαζί του καθώς έφευγε για τον επόμενο.

Στριμωχνόταν λοιπόν όλοι στο σαλόνι, σα να βρισκόταν σε αίθουσα αναμονής οδοντογιατρού. Μόνο τα περιοδικά απουσίαζαν από το σκηνικό. Και να τα πολιτικά, αν ήταν εποχές που επιτρεπόταν τέτοιες συζητήσεις, να τα ποδοσφαιρικά, να και τα κουτσομπολιά. Άντρες σε λεκτικές αψιμαχίες με τις γυναίκες να τους επαναφέρουν στην τάξη. «Πάτροκλε, έλα τώρα ηρέμισε!» και ο Πάτροκλος ηρεμούσε…

Υπήρχαν άνθρωποι που βρισκόταν κάθε χρόνο στην γιορτή του φίλου ή του κοινού συγγενή και μόνο τότε. Υπήρχε ο θείος με το κουστούμι που μύριζε ναφθαλίνη ή καμφορά, συνήθως σαν και το μυαλό του. Υπήρχε η θεία βουτηγμένη στο άρωμα μέχρι οισοφάγο που σε αγκάλιαζε και σου άφηνε μυρωδιά μέχρι την επόμενη φορά που θα την έβλεπες. Υπήρχαν και τα παιδιά που στην αρχή βαριόταν αφάνταστα μέσα σε άβολα ρούχα και παπούτσια και που μετά από λίγη ώρα συνασπιζόταν σε συμμορία και σήκωναν τον κόσμο στο ποδάρι, ενίοτε και τους γονείς τους που απαυδισμένοι τα έπαιρναν και έφευγαν προς γενική ανακούφιση.

Η νοικοκυρά πανταχού παρούσα και άφαντη ταυτοχρόνως. Πρώτο κέρασμα, δεύτερο κέρασμα, φοντάν. Ποιος πήρε, ποιος δεν πήρε. Αγκαλιές φιλιά. Σας ευχαριστούμε. Καλέ δεν έπρεπε. Πώς μεγάλωσε, πώς ομόρφυνε, πώς ψήλωσε, όλα με πέντε θαυμαστικά και δέκα καρδούλες, όπως βάζουν σήμερα στα social media.

Όταν ερχόταν η ώρα να φύγουν και οι τελευταίοι, όλοι ήταν εξουθενωμένοι. Αλλού χέρια αλλού πόδια. Το σπίτι που με φροντίδα προετοίμαζε η νοικοκυρά μια εβδομάδα πριν, έμοιαζε σαν την Αριστοτέλους μετά από προεκλογική συγκέντρωση παλιού τύπου. Προσεκτικό ξεδιάλεγμα των δώρων. Ποια θα κρατήσουμε, ποια θα πάμε δώρο. Αστικός μύθος θέλει κουτί με τυποποιημένα σοκολατάκια, από αυτά με την ανθοδέσμη με τα τριαντάφυλλα από έξω, να κάνει δύο τρεις φορές τον γύρω του σογιού μέχρι να καταλήξει και πάλι στον πρώτο που τα αγόρασε. Ευτυχώς εκείνα τα χρόνια δεν έγραφαν ημερομηνία λήξεως στα τρόφιμα.

Οι πιο προνοητικοί έβγαζαν μια ανακοίνωση από την προηγούμενη στην εφημερίδα «ο κύριος Τάδε δεν εορτάζει, ούτε δέχεται επισκέψεις». Ξέρω πολλούς που άφηναν αναστεναγμό ανακούφισης στην προοπτική του μείων ενός, ιδίως αν ήταν μια βαρετή κοινωνική υποχρέωση.

Τώρα τα πράγματα είναι απλά. Αφού περάσαμε από την εποχή του τυποποιημένου «ευφάνταστου», «χιουμοριστικού» SMS, το σαλόνι αντικατέστησαν οι τοίχοι του fb. Τα σοκολατάκια, τούρτες, ανθοδέσμες συνεχίζουν να προσφέρονται αλλά είναι virtual και αποστέλλονται μέσα από την άνεση του καναπέ και του πληκτρολογίου. Δεν το λες και πολύ κιμπάρικο, αφού το χέρι παραμένει σταθερά εκτός τσέπης, αλλά από την άλλη καλή διάθεση να υπάρχει και δεν θα τα χαλάσουμε στο δώρο.

Χρόνια πολλά Κώστα, Κωνσταντίνα, Ελενίτσα. Άλλο κακό να μη σας βρει.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου