Σάββατο, 10 Σεπτεμβρίου 2016

Βιβλία; Ποιά βιβλία;

Την Δευτέρα αρχίζουν τα σχολεία. Την ίδια μέρα ή μπορεί και μερικές μέρες μετά, τα παιδιά θα επιστρέψουν στα σπίτια τους με μια τσάντα γεμάτη με βιβλία. Είναι τέτοιος ο αριθμός, ο όγκος και το βάρος τους, που τα περισσότερα παιδιά, ιδίως στις μικρές τάξεις επιλέγουν τσάντες με ροδάκια για να μπορέσουν να τα κουβαλήσουν.

Κάθομαι και σκέφτομαι τα τεράστια ποσά που δαπανούμε κάθε χρόνο για να τυπώνουμε βιβλία και να τα διακινούνται. Κάθομαι και σκέφτομαι τους τεράστιους όγκους χαρτιού που ξοδεύονται. Κάθομαι και σκέφτομαι πόσο δύσκολο είναι να ανανεωθούν αυτά τα βιβλία. Πόσο δύσκολο είναι να ενσωματωθούν σε αυτά διορθώσεις αλλά και ενημερώσεις. Ακόμα και το γραφιστικό τους στήσιμο με φωτογραφίες άθλιας ποιότητας και θλιβερά clip art κάνουν πολλές φορές απωθητική την ανάγνωση τους από ένα κοινό, όπως είναι οι μαθητές, που είναι πλέον υποψιασμένο. Ένα κοινό που μέσω του ίντερνετ έρχεται σε επαφή καθημερινά με τεράστιο όγκο σύγχρονων πληροφοριών και γνώσεων.

Η σκέψη μου είναι απλή. Κάθε παιδί στην πρώτη δημοτικού παίρνει, αντί για βιβλία, ένα tablet. Κάθε τρία χρόνια αυτό το tablet αντικαθίσταται από ένα νέο και σύγχρονο. Μέσα σε αυτό το tablet θα υπάρχουν τα βιβλία και τα βοηθήματα της χρονιάς. Σε πρώτη φάση τα βιβλία μπορεί να είναι απλά αρχεία pdf των υφιστάμενων βιβλίων. Στην συνέχεια θα μπει ένα πρόγραμμα έτσι ώστε τα βιβλία αυτά να εμπλουτιστούν με νέα στοιχεία, διαδικτυακές παραπομπές, multimedia. Να αρχίσουμε σιγά σιγά να ξεχνάμε την λογική του ενός βιβλίου και να ανοίγουμε, σιγά σιγά επαναλαμβάνω, τους ορίζοντες των παιδιών δίνοντας τους πρόσβαση σε μεγαλύτερο όγκο πληροφοριών και επικαιροποιημένων γνώσεων.

Με το tablet αυτό τα παιδιά θα μπορούν να ετοιμάζουν τις εργασίες τους και να τις αποστέλλουν στους δασκάλους και τους καθηγητές τους μέσω email ή αναρτήσεως σε σχετικούς ιστοτόπους. Σε κάθε σχολείο θα υπάρχει γρήγορη σύνδεση στο ίντερνετ για να εξυπηρετεί τις ανάγκες της διδασκαλίας αλλά και τους μαθητές που δεν έχουν πρόσβαση στο ίντερνετ στο σπίτι τους.

Τα παιδιά θα πηγαίνουν στο σχολείο μόνο με το tablet. Ούτε τσάντες, ούτε ροδάκια, ούτε φωτιές στο τέλος του χρόνου, να καίνε τα βιβλία. Το ίδιο και για τους δασκάλους και τους καθηγητές. Ούτε κουβάλημα τετραδίων για διόρθωση στο σπίτι, ούτε βιβλίων για την παράδοση στο σχολείο.

Τέλος στο μάθημα των ηλεκτρονικών υπολογιστών με τους υπολογιστές από την εποχή τους αβακίου που δεν έχουν καν windows! Οι μαθητές θα λαμβάνουν ουσιαστική και επίκαιρη γνώση, σε έναν τομέα με καθημερινή εξέλιξη χωρίς να υπάρχει το άλλοθι για καθηγητές και υπουργείο της έλλειψης υποδομών.

Πού θα βρεθούν τα λεφτά; Δείτε λίγο τα κοστολόγια που αφορούν τα έντυπα βιβλία και τα ξαναλέμε. Μια πολική απόφαση χρειάζεται και μερικούς ανθρώπους που θα βάλουν τον κώλο τους κάτω και θα δουλέψουν υποστηριζόμενοι από στελέχη με γνώσεις και όχι από αμόρφωτα ανεπάγγελτα κομματόσκυλα που λαμβάνουν αργομισθίες σε θέσεις ειδικών συμβούλων. Θέλει χρόνο κόπο και πρόγραμμα για να μπορέσει να εξελιχθεί σωστά αλλά η εφαρμογή του μπορεί να αρχίσει από την επόμενη σχολική χρονιά, εύκολα και γρήγορα.

Δεν θα ψέξω μόνο τους σημερινούς αγράμματους κολλημένους παλεοκομμουνιστές διοικούντες του υπουργείου. Τα ίδια έκαναν και όλοι οι προηγούμενοι. Σήμερα η τεχνολογία έχει φτηνύνει. Το ίντερνετ είναι παντού. Δεν υπάρχουν δικαιολογίες.

Όχι δεν είμαι «ειδικός» και δεν έχω λύσεις για όλα. Απλή λογική έχω και εκφράζω την αγωνία μου για το μέλλον. Η καραμέλα της κρίσης δεν μπορεί να δίνει άλλοθι σε άτολμους και άσχετους τεμπελχανάδες που ζεσταίνουν υπουργικές και «συμβουλευτικές» καρέκλες.

Αν στην διαφήμιση the media is the message το ίδιο μπορεί να ισχύσει και στην εκπαίδευση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου